marți, 9 noiembrie 2010

Echipare cu anvelope de iarna - Jaf la drumul mare

Din nou, o reglementare creata pe genunchi! Proiectul de ordonanta de urgenta care prevede obligativitatea soferilor de a folosi cauciucuri de iarna din 1 noiembrie pana in 31 martie starneste intrebari si nedumeriri.


Nimeni nu contesta utilitatea unei asemenea reglementari: cu totii am vazut drumuri blocate de masini mici ai caror soferi inconstienti fortau troienele de parca pilotau pluguri de zapada!

Proiectul are insa multe lipsuri. Un exemplu: nu se vorbeste nicaieri despre anvelopele all-season. In mod normal, o masina dotata cu astfel de anvelope poate circula in siguranta si iarna, daca pneurile au aplicata eticheta M+S (mud and snow - noroi si zapada).

Proiectul vorbeste insa doar despre anvelopele de iarna. Ce fac oamenii care au cauciucuri all-season? Primesc amenzi sau nu?

O alta ambiguitate: nu se precizeaza cu cate pneuri de iarna trebuie sa fie prevazut un autoturism, doua sau patru? E important, pentru ca se poate circula si cu doua pneuri de iarna, daca acestea sunt montate pe rotile motoare.

Mai mult, proiectul de modificare nu tine cont ca intensitatea iernilor difera de la an la an. Daca la 1 decembrie sunt 14 grade Celsius, de ce n-ar putea soferii sa-si scoata pe strada masinile echipate cu pneuri de vara? De ce legea nu se poate adapta la conditiile reale, unde este flexibilitatea?

Nu mai vorbim de faptul ca acest proiect a fost facut public in noiembrie si ar putea intra in vigoare tot in noiembrie, fara ca guvernantii sa acorde timp suficient soferilor sa se conformeze.

Sunt reglementari similare in Europa? In Franta, cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii. Cu toate acestea, in unele zone muntoase, soferii sunt avertizati prin indicatoare de necesitatea folosirii lanturilor sau a pneurilor de iarna. In Germania, soferii sunt obligati sa doteze masina cu pneuri corespunzatoare conditiilor meteo. Automobilele cu anvelope de vara nu au voie sa circule pe drumuri acoperite de zapada si gheata, in caz contrar soferii fiind pasibili de amenzi. In Italia, nu exista obligativitatea folosirii pneurilor de iarna decat in regiunea muntoasa Val d'Aosta, in perioada 15 octombrie - 15 aprilie.

Si ca la noi la nimeni: o data ce guvernanti au fluturat noua reglementare, comerciantii au inceput sa anunte scumpiri. Pai da, daca se poate scoate un profit suplimentar, de ce sa n-o facem. Nu este cumva noua reglementare facuta... la comanda unuia dintre ei?

2 comentarii:

  1. De căcat e modul în care se pune problema, nu problema în sine.
    Nu știu de ce se face așa, pentru că mie mi se pare chiar ostentativă toată atitudinea asta.
    Și, după cum spuneai, totul e mult prea în grabă.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu intentie sau la comanda...preturile la anvelope s-au marit.

    RăspundețiȘtergere