Desi a fost ceva mai interesanta (asta ca sa nu spun plictisitoare), unde RedBull iti da aripi, tot nu a reusit sa ma readuca la statutul de fan al F1 (cum eram prin 92-93 cand tineam evidenta pe un caiet dictando al curselor, rezultatelor, abandonurilor, puntajelor pe constructori si piloti, grafice cu timpi obtinuti s.a.m.d) Nota de subsol - pe atunci habar n-aveam ce e ala Computer daramite Internet (cei de varsta apropiata stiu ce vorbesc).
Parca pe vremea lui Mansel , cand se alerga pe Tyrell-Honda, Brabham-Yamaha si alte asemenea nu se mai intra asa des la boxe, nu se mai schimbau x seturi de pneuri in toate culorile, nu se mai dadea vina in cazul unui esec sau abandon pe setarile computerului care asigura managementul aprinderii la deceleratii, sau pe staff-ul tehnic care n-a comunicat in timp real cu pilotul starea indicelui de umiditate si iminenta de aquaplanare in virajul IV, nu se mai faceau conferinte de presa interminabile in care sa se analizeze din punct de vedere psihologic manevra facuta de pilotul cutare in turul 28 cand a preferat iesirea cu roata dreapta fata pe iarba lasand spatele masinii sub un unghi alfa 2 pe traiectoria aleasa de cel care avea un tur de pista avans, nu se faceau castinguri costisitoare pentru spoturi publicitare cu piloti de F1 care lanseaza o linie de produse cosmetice destinate ingrijirii pleoapelor - si cu toate astea o cursa la SPA Franchorchamps te tinea cu sufletul la gura in fata unui televizor color "PAWASOANIC" si ceea ce vedeai era incordarea, tenacitatea si spiritul combatant al pilotilor contopiti cu masinile lor, spectacolul fascinant al unei intreceri in care atat oamenii cat si tehnica isi fortau limitele. Acum ,intr-un Mare Premiu se aliniaza pe pozitiile fruntase ale grilei de start : interesele financiare, publicitatea,orgoliile, vanitatea, aroganta , marketingul si pe la coada plutonului niste piloti si niste PlayStation-uri care pastreaza din trecut denumirea arhaica de monoposturi.
Urmeaza probabil turnarea filmului Matrix F1 GrandPrix......mda, cu siguranta am o doza de masochism care nu-mi da pace, pe de alta parte cred ca sunt tributar unor conceptii retrograde.
Revenind la F1 - vremea castilor de piele cu "urechi" falfainde si ochelari cu banda de elastic ciupind perciunii, a petelor de ulei pe pista si a moacelor schimonostite de bataia vantului, innegrite de funingina esapamentelor a trecut, acum e vremea calculelor telemetrice facute de un laptop, a antrenamentului draconic pentru inlaturarea erorilor, a regulilor FIA reuniteintr-o carte cat Paginile Autii ale orasului Tokyo, a inspiratiei in alegerea pneurilor cu modelul pentru carosabil umed care reproduce pe suprafata de rulare pozitia vertebrei 3 si 4 din sira spinarii Varanului pitic, a ruperii in figuri in orice mod care ar putea aduce bani,multi bani si care ar duce la vanzarea cat mai profitabila a "Povestii unei etape de Formula 1".
Pe vremuri pilotul care se rasturna spectaculos cu masina de curse dupa ce-i luase foc intr-un acrosaj intr-o depasire nebuneasca cu rivalul sau si ii zburasera rotile in tribune laolalta cu parti nedefinite din monopost era considerat mai cool si aclamat mai abitir decat cel care reusea sa ocupe locul 6 si sa intre in puncte cum se spune. Acum daca ii cade la unu oglinda retrovizoare intra Safety-Car-ul 3 ture iar abandonul se face prin parasirea calculata si la locul potrivit a traseului , pilotul dandu-se jos, teafar dar cu o "mina" nemultumita , isi da casca jos, tacticos si se indreapta spre linia boxelor (prin perimetrul marcat pentru asemenea situatii). Acum pilotul care castiga nu-i mai multumeste lui Dumnezeu ca a ajuns teafar la sfarsitul cursei de calvar ci multumeste echipei tehnice si sponsorului a carui sigla o poarta pe manusa dreapta contra unei sume cu care poti cumpara Madagascarul si nu se mai gandeste sa se imbete crunt si sa faca sex oral cu gagicile care-l asteapta frematande la standuri cu maieutzuri mulate peste bidoanele apetisante ci vrea sa-si refaca make-up-ul pentru conferinta de presa care va avea loc la 14 si 36 conform programului stabilit de managerul de comunicare.
Exagerez bine-inteles - si sunt prost si ignorant - si nu contest in nici un fel clasa, performantele reale , dimensiunea, importanta si farmecul acestei intreceri - dar nu mai vad in Formula1 NEBUNIA care a facut din aceasta competitie icoana sportului auto . Marele Circ a devenit acum doar un Mare circ .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu